Two Boys

Two Boys, 1996-2007
digital C print on flag fabric, 265 x 397 cm
Edition 2 (+1 A.C.)

Two Boys (Rehearsal), 1995-2007
photograph on baryta paper, 36 x 48 cm
Edition 6 (+1 A.C.)

image below:
The changing of legs into water plants is a crime
Changer des jambes en plantes aquatiques est un crime, 1995
performance, 2 people and the fastest interpretation of Rhapsody on a Theme of Paganini, Op.43 by Sergei Rachmaninoff blasting on full volume from 2000 w hidden amps/speakers.
This performance at ENSBA Paris was at the origin of Two Boys

 

shown in:
“Theorem 4. Aesthtic Agency and the Practices of Autonomy. Part II: Der Prozess / The Trial”, Corner College, Zurich, Switzerland (2017)
“New Sundays”, Galerie du Jour agnès b., Paris, France (solo show, 2008)
“Robert Estermann. Manor Kunstpreis Luzern 2007”, Museum of Art Lucerne, Switzerland (solo show)
“affinités électives”, Galerie du Jour agnès b., Paris, France (1999)
“Literie”, Galerie du Forum Saint-Eustache, Paris, France (2000)
“Changer des jambes en plantes aquatiques est un crime”, ENSBA, Paris, France (2005)

Bibliography:
Kunstmuseum Luzern, “Robert Estermann, Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible”, exhibition catalogue, Edition Fink, ISBN 978-3-03746-105-1, 2007, Zürich (monographical)
Elisabeth Lebovici, Robert Estermann, Blue Rider (FR) / Robert Estermann, Blue Rider (EN),  “Robert Estermann, Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible”, exhibition catalogue, Edition Fink, ISBN 978-3-03746-105-1, 2007, Zürich
Susanne Neubauer, Robert Estermann zur Einführung (DE) / Robert Estermann, an Introduction (EN),  “Robert Estermann, Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible”, exhibition catalogue, Edition Fink, ISBN 978-3-03746-105-1, 2007, Zürich
Kunst-Bulletin, Niklaus Oberholzer, “Luzern: Robert Estermann im Kunstmuseum”, Mai 2007, Zurich, p. 71
Neue Luzerner Zeitung, Urs Bugmann, “Ich biete Reibungsflächen”, 21. March 2007, Lucerne, p. 43


 

Standing boy to the audience: « See, there is my work, I am pointing at it! These are water plants, not legs, and up is down and down is up, and I created all of it by myself with my thoughts. «

Robert Estermann


 

Excerpt from Robert Estermann, Blue Rider by Elisabeth Lebovici
in: Robert Estermann. Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible Ed. Susanne Neubauer, Kunstmuseum Luzern, Museum of Art Lucerne, edition fink, Zurich, 2007, ISBN 978-3-03746-105-1

Two Boys: A pair of children, one standing, a phoney face, white trousers, one arm dangling along the body, the other penetrating the space horizontally while the second boy, supine, raising his legs vertically, becomes, thanks to multiple retouching, a kind of sublimated flag, almost four metres long and three metres high. An emblem of an art of childhood, passing beyond the childhood of art.


 

Ausschnitt aus Ich biete Reibungsflächen von Urs Bugmann, Neue Luzerner Zeitung, 21. März 2007, Luzern

Dressur und Normierung – Bemächtigung und Dressur ist auch ein Element der Bildsprache in den Fotografien «Two Boys» und «Two Boys (Rehearsal)». Als probten und führten sie eine Zirkusnummer vor, einen Dressurakt, streckt, auf dem Rücken liegend, der eine Knabe seine Beine in die Luft, der andere weist auf ihn. lm Proben-Bild ist im Hintergrund der Künstler zu sehen, der das Arrangement angeordnet hat und jetzt überwacht.

/