Elephant Man

Elephant Man (series), 2005
marker on paper
from left to right: 100 x 140 cm, 70 x 100 cm, 42 x 29.7 cm
private collection

shown in:
“Affaire de Coeur 3”, Lee Eugean Gallery, Seoul, South Korea (2017)
“New Sundays”, Galerie du Jour agnès b., Paris, France (solo show, 2008)
“Robert Estermann. Manor Kunstpreis Luzern 2007”, Museum of Art Lucerne, Switzerland (solo show)
“Werkbeiträge Bildende Kunst 2005 Kanton Zürich”, F+F, Zurich, Switzerland (2005)

see also:
Alex in Town, 2008
Animal, 2001

Bibliography:
Kunstmuseum Luzern, “Robert Estermann, Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible”, exhibition catalogue, Edition Fink, ISBN 978-3-03746-105-1, 2007, Zürich (monographical)
Neue Luzerner Zeitung, Urs Bugmann, “Ich biete Reibungsflächen”, 21. March 2007, Lucerne, p. 43

Main invitation design by curator Rudolf Ruegg for “Affaire de Coeur 3”, Lee Eugean Gallery, Seoul, South Korea (2017)


 

Ausschnitt aus Uneigentliche Politik von Daniel Kurjakovic
in: Robert Estermann, Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible, ed. Susanne Neubauer, Kunstmuseum Luzern, edition fink, Zurich, 2007, ISBN 978-3-03746-105-1

Bezeichnend ist in diesem Zusammenhang eine Gruppe von Zeichnungen mit dem Titel Elephant Man: Hier taucht der Elefantenmensch – übrigens anders als im gleichnamigen Film von David Lynch mit seinem phänomenalen Hauptdarsteller John Hurt – nicht als amorphe physische Erscheinung auf, sondern als eine Art Block, als Kubus, als räumliche Figur. Diese der Erwartungshaltung zuwiderlaufende Form erweckt den Eindruck, dass das Obszöne nicht gezwungenermassen mit den stereotypen Bildern des Amorphen, Verzerrten, Grotesken zusammenfallen muss, sondern sich durchaus als «rationale» Form zeigen kann, die allerdings mit dem Obszönen infiziert ist. Das Obszöne wird nicht konventionell mit dem Attribut der monströsen Entstellung ausgestattet, im Gegenteil, der Kubus wird als passende Visualisierung «behauptet», auch wenn es eine uneigentliche Form des Obszönen darstellt.


 

Excerpt from Improper Thinking by Daniel Kurjakovic
in: Robert Estermann, Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible, ed. Susanne Neubauer, Kunstmuseum Luzern, Museum of Art Lucerne, edition fink, Zurich, 2007, ISBN 978-3-03746-105-1

Of great importance in this respect is a group of drawings entitled Elephant Man: here the elephant man – unlike in the eponymous film by David Lynch with its phenomenal lead actor, John Hurt – does not appear as an amorphous physical phenomenon, but as a kind of block, a cube, a spatial figure. This shape, running counter expectations, creates the impression that the obscene need not necessarily coincide with the stereotype images of the amorphous, the distorted, the grotesque, but can present itself perfectly well as a “rational” shape, albeit one that is infected with the obscene. The obscene is not conventionally fitted out with the attribute of monstrous disfigurement, on the contrary, the cube is “claimed” as a suitable visualisation, even if it represents an improper form of obscenity.


 

Excerpt from Robert Estermann, Blue Rider by Elisabeth Lebovici
in: Robert Estermann. Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible Ed. Susanne Neubauer, Kunstmuseum Luzern, Museum of Art Lucerne, edition fink, Zurich, 2007, ISBN 978-3-03746-105-1

Making only one. On the one hand, fusion. On the other, a monster. On the one hand, the ability to transform, the indefinite. On the other hand, the spectacle, the obvious. Elephant Man recurs so often in Robert Estermann’s drawings that he has turned them into a series. Elephant Man has no physical appearance, he is there almost in a mathematical form, the shape of a box, a coffin, a closed space, a stage or a starting-block. The monster is without physical form and yet a monster is precisely what is on display, a man who is pointed at, a man expelled.

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