Two (Clouds and Shadow), Penguin, …

from left to right:

Untitled (Penguin), 2006
pencil on paper, 42 x 29.7 cm
private collection

Moving through Space (The Great Divide), 2006
pencil on paper, 44 x 64 cm
private collection

Two (Clouds and Shadow), 2004
pencil on paper, 42 x 29.7 cm

Wind, 2003
pencil on paper, 29.7 x 42 cm

Untitled (Wind Grass), 2006
pencil on paper, 29.7 x 42 cm
collection CMC agnes b.

ultra thin, 2002
pencil and tape on paper, 64 x 91 cm
collection CMC agnes b.

shown in:
“Theorem 4. Aesthtic Agency and the Practices of Autonomy. Part II: Der Prozess / The Trial”, Corner College, Zurich, Switzerland (2017)
“New Sundays”, Galerie du Jour agnès b., Paris, France (solo show, 2008)
“Robert Estermann. Manor Kunstpreis Luzern 2007”, Museum of Art Lucerne, Switzerland (solo show)
Fiac, with Galerie du Jour agnès b., Paris, France (2002)
Art Forum Berlin, with Galerie du Jour agnès b., Berlin, Germany (2002)
“Robert Estermann”, Galerie du Jour agnès b., Paris, France (2002, solo show)

Bibliography:
Kunstmuseum Luzern, “Robert Estermann, Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible”, exhibition catalogue, Edition Fink, ISBN 978-3-03746-105-1, 2007, Zürich (monographical)


 

Ausschnitt aus Uneigentliche Politik von Daniel Kurjakovic
in: Robert Estermann, Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible, ed. Susanne Neubauer, Kunstmuseum Luzern, edition fink, Zurich, 2007, ISBN 978-3-03746-105-1

Die abschliessenden Überlegungen sind der Zeichnung Moving through Space (The Great Divide) gewidmet. Sie besteht aus zwei Geraden und einem lose angedeuteten länglichen Körper. Die Geraden sind angeordnet wie Schwingen in schematisierten Darstellungen von Vögeln. Der Titel bestärkt diese Assoziation mit einem Vogel, einer Art Schmetterling oder einem analogen fliegenden, «durch den Raum gleitenden Ding», das, wie der Untertitel spezifiziert, die «Grosse Teilung» unternimmt. Hier verbindet sich also eine konkrete Figur, eine spezifische Erscheinung, das Singuläre, mit abstrakteren, nicht unbedingt sinnlichen Grössen wie Raum und Teilung. Könnte es sein, dass es sich in dieser spezifischen Verquickung von Abstraktem und Konkretem, in der Art und Weise, wie eine spezifische Figur einen unsinnlichen Verweiszusammenhang eröffnet, um eine allegorische Figur handelt?
Falls ja, ist dieses abstrahierte Wesen, dieser schematisierte Vogel, der sich durch einen vorgestellten Raum schwingt, sich darin wie eine stille, allgegenwärtige Präsenz bewegt, ein gedankliches Prinzip? Es ist also ein Vorstellungsbild, könnte man sagen, das den Gedanken an ein solches Prinzip metaphorisiert (das heisst in ein Bild oder Schema eines Bildes überträgt). Oder in den Worten von Robert Estermann: «Die Phantasmagorie dieser Zeichnung besteht darin, dass das Prinzip den Raum selber definiert, und Definieren ist gleichzeitig Erzeugen (der Vogel erzeugt mit jedem Schlag seiner Schwingen den Raum, den er durchfliegt).» Eine kritische Allegorie des binären Prinzips also? Sie bedroht jene andere Art von Raum, in dem sich Phantasien regen und für welche Robert Estermann konkrete Beispiele findet. Die Rede ist hier vom Erschaffen von Raum, einem Gefühl für Geräumigkeit, nicht unähnlich jenen Zonen jenseits des repressiven sozialen Gefüges in den Dystopien. Es sind Räume jenseits der sozialen Kontrolle, die aufgrund einer unbezwingbaren, reinen, unbedingten Bewegung entstehen.


 

Excerpt from Improper Thinking by Daniel Kurjakovic
in: Robert Estermann, Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible, ed. Susanne Neubauer, Kunstmuseum Luzern, Museum of Art Lucerne, edition fink, Zurich, 2007, ISBN 978-3-03746-105-1

My concluding remarks are devoted to the drawing Moving through Space ( The Great Divide ). It consists of two straight lines and a loosely suggested elongated body. The straight lines are arranged like wings in schematised depictions of birds. The title reinforces this association with a bird, a kind of butterfly or a similarly flying “thing gliding through space” which, as the subtitle indicates, is undertaking the “great divide”. So here we have a link between a concrete figure, a specific phenomenon, the “singular”, with more abstract, not necessarily sensory entities such as space and division. Could it be that this specific combination of abstract and concrete, the way in which a specific figure can open up a nonsensory referential context, might be about an allegorical figure? If so, then this abstract creature, this schematised bird flying through an imagined space, passing through it like a quiet, ubiquitous presence, is a mental principle. It’s a mental image, we might say, which provides a metaphor for the thinking of such a principle (i.e. it translates it into an image or diagram of an image). Or Robert Estermann’s words: “The phantasmagoria of this drawing lies in the fact that the principle defines the space itself, and to define is also to create (with each beat of its wings the bird creates the space it is flying through)”. A critical allegory of the binary principle, then? It threatens that other kind of space in which fantasies stir, and for which Robert Estermann finds concrete examples. The subject here is the creation of space, a sense of spaciousness, not unlike those zones in dystopias that lie beyond the repressive social structure. They are spaces beyond social control, which come into being thanks to an indomitable, pure, absolute movement.


 

Excerpt from Robert Estermann, Blue Rider by Elisabeth Lebovici
in: Robert Estermann. Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible Ed. Susanne Neubauer, Kunstmuseum Luzern, Museum of Art Lucerne, edition fink, Zurich, 2007, ISBN 978-3-03746-105-1

A penguin looks at a window or a picture. “What is spontaneous about a man is his culture”, Roland Barthes wrote on the subject of drawing. The drawings of Robert Estermann, whether they are strokes, lines or writing, are not so much gestures as journeys.


 

Husband to his wife in a fictitious 70’s cartoon in The New Yorker.
He: « Like, when every breath is in excess, every line unbearable. «
She: « Simple graphite and paper. «

Robert Estermann

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