Doors for Towelie

Doors for Towelie, 2007
9 doors (steel), adhesive film, plaster, 204 x 90 x 83 cm

This work, dealing much with perceptions of identity and otherness, is in reference to the iconic character of Towelie in the animated series South Park, particularly in the episode “A Million Little Fibers”.

shown in:
“New Sundays”, Galerie du Jour agnès b., Paris, France (solo show, 2008)
“Robert Estermann. Manor Kunstpreis Luzern 2007”, Museum of Art Lucerne, Switzerland (solo show)

see also:
Sissy Circus Announcement, 2010

Bibliography:
Kunstmuseum Luzern, “Robert Estermann, Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible”, exhibition catalogue, Edition Fink, ISBN 978-3-03746-105-1, 2007, Zürich (monographical)
Susanne Neubauer, Robert Estermann zur Einführung (DE) / Robert Estermann, an Introduction (EN),  “Robert Estermann, Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible”, exhibition catalogue, Edition Fink, ISBN 978-3-03746-105-1, 2007, Zürich
Elisabeth Lebovici, Robert Estermann, Blue Rider (FR) / Robert Estermann, Blue Rider (EN),  “Robert Estermann, Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible”, exhibition catalogue, Edition Fink, ISBN 978-3-03746-105-1, 2007, Zürich
Schweizer Illustrierte, Kati Moser, “Der Pfahlbauer”, 20. February 2007, Zürich, pp. 75-76


 

Ausschnitt aus Robert Estermann zur Einführung von Susanne Neubauer
in: Robert Estermann. Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible Ed. Susanne Neubauer, Kunstmuseum Luzern, edition fink, Zürich, 2007, ISBN 978-3-03746-105-1

Estermanns versuchte Gratwanderung einer uneingeschränkten Kunst, die sich gesellschaftlichen Normen möglichst zu entziehen sucht, findet noch andere sinnbildhafte Umsetzungen, wie beispielsweise in der beinahe melodramatischen Arbeit Doors for Towelie. «Towelie» (ein Zwitter aus Mensch und Handtuch, ist ein Charakter aus der amerikanischen Zeichentrickserie «South Park») steht für die Existenz eines Wesens, das sich trotz oder gerade wegen seiner «Unvollständigkeit», kein gewöhnlicher Mensch zu sein, mit Witz und Verschlagenheit durchs Leben schlägt. Die Auseinandersetzung mit dem Phänomen der Zugehörigkeit, der Anders- und der Eigenartigkeit ist nur eines der dringlichen Themen, die Robert Estermann in seiner bisherigen künstlerischen Praxis verfolgt und weiterentwickelt hat.


 

Excerpt from Robert Estermann, an Introduction by Susanne Neubauer
in: Robert Estermann. Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible Ed. Susanne Neubauer, Kunstmuseum Luzern, Museum of Art Lucerne, edition fink, Zurich, 2007, ISBN 978-3-03746-105-1

Estermann’s balancing act of unrestricted art that seeks to get as far as possible from social norms, finds other metaphorical transpositions as the almost melodramatic work Doors for Towelie. “Towelie” (a hybrid of human and towel, is a character from the American cartoon series South Park) symbolises the existence of a creature which manoeuvres its way through life with wit and cunning despite, or perhaps because of its “imperfection”. But the investigation of the phenomenon of belonging, of being different and strange, is only one of the urgent themes that Robert Estermann has pursued and developed in his previous artistic practice.


 

© South Park / Comedy Central

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