Transparent Kindergartens Above Streets

Transparent Kindergartens Above Streets, 2004-2006
20 parts, mixed media on paper, each 42 x 29.7 cm
Sammlung u.a. Kunstmuseum Luzern, collection Museum of Art Lucerne and other collections

shown in:
“Konvent”, ION, Zurich, Switzerland (2014)
“Robert Estermann – Sissy Circus and Other Singularities”, Agnès b. Gallery, Hong Kong, China (2010, solo show)
“If it works, it’s out of date”, Gallery Shilla (with Kim Kim Gallery), Daegu, South Korea (2009)
“Robert Estermann, New Sundays”, Galerie du Jour agnès b., Paris, France (2008, solo show)
“Robert Estermann. Manor Kunstpreis Luzern 2007”, Museum of Art Lucerne, Switzerland (solo show)
“Jahresausstellung Innerschweizer Künstler”, Kunstmuseum Luzern, Museum of Art Lucerne, Switzerland (2005)
“Werkbeiträge Bildende Kunst 2005 Kanton Zürich”, F+F, Zurich, Switzerland (2005)

see also:
Transparent Kindergartens Above Streets (Translated Research Samples), 2005

Bibliography:
“Voici un dessin suisse – Swiss Drawings 1990-2010”, jrp|ringier (publisher), ISBN 978-3-03764-100-2 (english edition), ISBN: 978-3-03764-101-9 (french edition), ISBN: 978-3-03764-102-6 (german edition), Zurich, pp. 129-132, 248, 252
Kunstmuseum Luzern, “Robert Estermann, Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible”, exhibition catalogue, Edition Fink, ISBN 978-3-03746-105-1, 2007, Zürich (monographical)
Susanne Neubauer, Robert Estermann zur Einführung (DE) / Robert Estermann, an Introduction (EN),  “Robert Estermann, Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible”, exhibition catalogue, Edition Fink, ISBN 978-3-03746-105-1, 2007, Zürich
Neue Zürcher Zeitung, sba., “In der Mausfalle”, 31. March 2007, Zurich, p. 52
Neue Luzerner Zeitung, Urs Bugmann, “Ich biete Reibungsflächen”, 21. March 2007, Lucerne, p. 43


 

Ausschnitt aus Robert Estermann zur Einführung von Susanne Neubauer
in: Robert Estermann. Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible Ed. Susanne Neubauer, Kunstmuseum Luzern, edition fink, Zürich, 2007, ISBN 978-3-03746-105-1

Robert Estermanns Ausstellung im Kunstmuseum Luzern ist eine Aufforderung und Herausforderung, seinem Werk direkt, spontan und kritisch zu begegnen. Mit den «Kindergartenzeichnungen» (Transparent Kindergartens above Streets) ist Estermann weitläufig in Erscheinung getreten. Sie bilden einen der bekannteren Ausgangspunkte der Ausstellung und sind geeignet, sich mit seiner zeichnerischen Sprache vertraut zu machen. Die Themen der Be- und Entgrenzung und der vielfältigen Unsicherheiten menschlicher Existenz sind in diesen wie auch anderen Zeichnungen mit grosser Verve vorgetragen. Mit Reduziertheit und stringenter Einfachheit führen sie komplexe Aussagen vor Augen.


 

Excerpt from Robert Estermann, an Introduction by Susanne Neubauer
in: Robert Estermann. Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible Ed. Susanne Neubauer, Kunstmuseum Luzern, Museum of Art Lucerne, edition fink, Zurich, 2007, ISBN 978-3-03746-105-1

Robert Estermann’s exhibition in the Museum of Art Lucerne is a challenge to encounter his work directly, spontaneously and critically. With the “Kindergarten drawings” (Transparent Kindergartens above Streets) Estermann has attracted a great deal of attention. They form one of the betterknown starting-points of the exhibition, and are a very good way of familiarising oneself with the language of his drawing. In these drawings like in other works of the artist the themes of limitation and delimitation and the various uncertainties of human existence are presented with great verve. They display his complex messages with stripped-down and stringent simplicity.

/